Wednesday, September 5, 2007

BERTUKAR MAKLUMAT PERISIKAN

Oleh AMIR SARIFUDIN (WARTAWAN UTUSAN)

ISU keselamatan sejak dulu hingga kini sentiasa menjadi keutamaan setiap negara di dunia untuk memastikan perjalanan hidup rakyat dan pemerintah negara terus berjalan lancar.

Berdasarkan faktor-faktor keselamatan jua, ia akan menentukan sesuatu usaha, perancangan dan pembangunan itu berjaya dilaksanakan.

Jika faktor keselamatan begitu rapuh, pasti sesebuah negara itu dilihat berada dalam keadaan kucar-kacir dan hala tujunya juga tidak menentu.

Keadaan ini kelak membawa kepada pergolakan dalam negara dan tidak hairanlah akan ada anasir-anasir luar dapat menggugat keselamatan nasional.

Dalam hal ini, peranan pasukan keselamatan terutama bahagian perisikan yang menjadi benteng hadapan untuk mendapatkan apa jua maklumat, dilihat amat penting bagi membolehkan tindakan menghalang dan menangani keganasan dapat dilakukan segera.

Pada masa sama, maklumat perisikan yang diperoleh juga bakal menentukan bentuk tindakan bagi menangani dan menghalang faktor-faktor yang boleh menggugat keselamatan sesebuah negara itu.

Oleh itu, perlulah diingat bahawa ancaman keselamatan bukan sahaja dari dalam negara, malah boleh datang dari luar. Ini termasuk ancaman berbentuk siber, selain ancaman militan, lanun dan banyak lagi.

Bagi Angkatan Tentera Malaysia (ATM), peranan memastikan keselamatan negara dan rakyat harus terus dipupuk tanpa digugat. Ini bukanlah satu tugas yang mudah. Malah ia perlu dilakukan secara berterusan.

Tambahan pula, peranan Bahagian Staf Perisikan Pertahanan (BSPP) ATM adalah antara bahagian yang amat penting dalam pasukan tentera bagi memastikan keselamatan negara terus terpelihara.

Melihat perlunya keselamatan negara dijaga dan terjamin, BSPP mengambil langkah untuk mengadakan kerjasama, persefahaman dan bertukar-tukar maklumat dengan banyak negara di dunia.

Ini termasuk melalui Persidangan Ketua Ketua Perisikan Pertahanan Rantau Asia Pasifik (APICC) yang pertama di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) bermula hari ini hingga 7 September ini. Persidangan itu anjuran ATM dengan kerjasama Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat.

Menurut Ketua Pengarah Perisikan Pertahanan, Mejar Jeneral Datuk Mohd. Salleh Ismail, sebelum ini kebanyakan persefahaman yang diadakan oleh bahagian itu termasuk kerjasama pertukaran maklumat perisikan lebih kepada dua hala atau bilateral - iaitu antara negara dengan negara.

Melalui persidangan itu nanti diharap dapat mewujudkan persefahaman lebih luas antara BSPP dengan rakan sejawat dari negara-negara peserta.

Kata Mohd. Salleh, antara 22 buah negara yang menyertai APICC ialah Amerika Syarikat, Jepun, Australia, New Zealand, Jerman, negara-negara ASEAN dan banyak lagi.

Melibatkan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pertahanan, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi ucaptama pada perasmian pembukaan persidangan itu.

‘‘Ini merupakan persidangan pertama seumpamanya melibatkan ketua-ketua perisikan pertahanan dari seluruh dunia.

‘‘Langkah persidangan ini ialah bagi mencari persefahaman dan bertukar-tukar maklumat perisikan demi keselamatan bersama.

‘‘Kita melihat isu keselamatan amat penting dan perlulah sentiasa diberi perhatian serius bagi menjaga keamanan negara dan kawasan serantau,’’ katanya kepada Utusan Malaysia.

Menurutnya, kehadiran ramai negara peserta pada APICC akan mewujudkan kerjasama multilateral.

Di samping itu, APICC dapat dijadikan medan untuk menangani gerakan pengganas dan yang berbentuk militan.

‘‘Kita mahu menjadikan APICC medan untuk merintis kerjasama perisikan secara multilateral dengan tujuan meningkatkan tahap keselamatan melalui pertukaran maklumat perisikan.

‘‘Kita yakin melalui kerjasama itu nanti, ia dapat meningkatkan keupayaan dalam pertukaran maklumat risikan dan cara bertindak,’’ katanya.
(Posting daripada Utusan Malaysia - 3001654)

No comments: