Monday, January 14, 2008

MESS-NITE TEMPAT BERTEMU JODOH?

Mizy1658: Berita skot dalam "Press nite" n "Mess night" ada yang menariknya sebab ada yang sampai sekarang terus jadi pasangan bahagia dan semuanya jadi kenangan indah abadi. Inilah pengalaman hidup beb. (Nota : Komen Lt Kol Tayazi Khadir ini mendorong saya memuatkan sebahagian coretan itu dalam entry di sini.)

................Saya masih ingat, ketika dalam latihan pegawai kadet dulu, saya dan rakan pelatih lain diarah mencari pasangan untuk dibawa ke majlis berkenaan di sebuah hotel terkemuka di Jalan Sultan Ismail.

Gagal membawa pasangan bermakna gagal dalam melaksanakan misi yang diberikan. Amalan itu juga dilanjutkan di unit-unit masing-masing selepas ditauliahkan.

Ketika mula diarahkan untuk mencari pasangan itu, saya panik. Maklumlah orang kampung yang baru datang ke bandar. Tambahan lagi dengan sifat saya yang pemalu dan pendiam serta tidak ramai kawan.

Namun saya mempunyai satu strategi yang amat berkesan, malah dapat membantu rakan lain untuk mendapatkan pasangan.Saya menghubungi ketua asrama jururawat pelatih di Pusat Rawatan Universiti Malaya (dulu Hospital Universiti).

Saya memberitahu ketua asrama itu, hasrat untuk bertemu beliau bagi menjemput jururawat pelatih ke majlis makan malam yang diadakan di sebuah hotel.Sebagaimana dijanjikan saya pun datang ke asrama berkenaan untuk bertemunya.

Kedatangan saya disertai dua lagi rakan lain. Alangkah terperanjatnya saya apabila diberitahu, beliau telah menyediakan jururawat pelatih penuh sebuah bas.Namun saya menjelaskan, kami hanya perlukan empat orang sebagai pasangan untuk ke majlis berkenaan.

Selepas perbincangan, saya diperkenalkan dengan bakal pasangan saya, gadis yang paling menarik dan menawan iaitu ‘anak mami’ dari Pulau Pinang.

Bagaimanapun pasangan dua lagi rakan saya dan seorang lagi rakan yang tidak hadir hanya dapat diketahui pada hari majlis itu berlangsung, iaitu ketika kami menjemput mereka di asrama nanti.

Dan apabila tiba masanya kami menjemput mereka, seorang rakan saya seperti hilang semangat setelah mendapati pasangannya seorang yang berkulit hitam legam. Antara mereka yang mendapat perkhidmatan mencari pasangan itu, ialah Lt Kol Md Din Abu dan Lt Kol Abd Rasek (sorry skot pecah lubang!).

Tidak seperti ‘press nite’, majlis ‘mess nite’ lebih teratur dan penuh protokol. Pegawai-pegawai dikehendaki memakai ‘mess-kit’ dengan baju berwarna putih, seluar hijau berjalur kuning dan berbekung merah (bagi tentera darat). Nampak segak dan garang.Ketika makan, mereka dikehendaki bertertib dan ‘jangan makan kenyang’. Cara memegang sudu dan garpu pula penuh adab dan sopan. ‘No sound!’..............
Coretan lengkap Lokman boleh diikuti dalam blog Tafadhdal

2 comments:

Anonymous said...

aduhhh..risau nyer..camne nk makan dgn sopan santun niii.. hukhukhukk..

Anonymous said...

mudah nye utk cari jodoh....