Tuesday, April 15, 2008

LAGI CORETAN TAYAZI UNTUK SKOT

15 April 2008

GLITTERING STARS and GLITTERING LIGHT ALONG THE WAY
Sejak Jun 1980 hingga sekarang, ramai skot TJT 21 tidak pasti arah tuju kecuali seorang dua yang nampak 'glittering light along the way'. Setelah hampir 28 tahun ada yang berjaya di dalam perkhidmatan dan juga di luar perkhidmatan.

Di dalam istilah 80 dan 20, hanya 20 peratus akan mencapai matlamat yang dilakarkan mengikut rancangan manakala 80 peratus samada mencapai tahap sederhana atau tidak berjaya. Kalau dilihat dan diperhatikan rezeki ada dimana sahaja, tetapi yang kuat berusaha dan bertawakkal dan kena masa dan tempat pasti berjaya di bidang yang diceburi. InsyaAllah.

Tahniah buat skot yang telah melepasi impian. Kalau masa kadet impian jadi Mej dah cukup memenuhi matlamat (pencen Mej), dah jadi Mej dapat Lt Kol pun bonus dan kalau dah jadi Kol pasti akan terus melangkah jauh ke pangkat yang lebih tinggi. Inilah harapan dan sokongan semua skot agar ada di antara skot kita menjadi peneraju kepimpinan 2 bintang dan ke 4 bintang. Sekurang-kurangnya skot-skot berbangga memaklumkan "Itu SKOT saya, atau pun rakan akan menyapa "Skot you dah jadi PTD, PTU atau PAT".

Ini amat membanggakan skot-skot dan sama-sama kita mendoakan kejayaan. Kemegahan ini mungkin dipanjangkan kepada anak-anak dan cucu-cucu yang berminat menceburi di dalam ATM atau bertanyakan "Siapa Jeneral keluar kat TV tu?.

Kalau nak publisiti dan promosi mungkin skot kat Media Sdr Lokman dan Kol Fadzletee dapat mengusahakan sesuatu.

Kalau dihitung umur dan masa serta diumum umur persaraan wajib ke 60 tahun ianya mungkin menjadi realiti. Kini kebanyakan umur yang naik pangkat Kol dan ke atas di antara 46 ke 49 tahun, masih ada 7 tahun untuk mengatur langkah (atau 10 tahun jika umur persaraan dilanjutkan ke 60 tahun).

Tahniah buat skot yang memasuki kumpulan "glittering stars" Brig Jen Dato Ackbal, Brig Jen Masrani, dan "glittering light along the way" untuk Kol Jalal, Kol Kamarul, Kol Ismet, Kol Fadzellete, Kol Hasan Loman, Kol Hassan Ali dan beberapa lagi bakal menyusul. Wassalam.
Post from Skot 3001658 kepada semua skot.

No comments: